GIB Durum Kodları Nedir ve Neden Önemlidir?
Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB), e-fatura kullanan mükellefler arasında ortak bir standart oluşturmak için sistemdeki her faturanın o anki halini ifade eden e-fatura durum kodları veya GİB durum kodları ile numaralandırır. Bu kodlar, faturalarda karşılaşılan hataların ve durumların takip edilmesini sağlar. E-faturaların doğru ve sağlıklı bir şekilde yönetilmesi, işletmelerin vergi süreçlerini daha etkili ve verimli hale getirir.
Neden GIB Durum Kodlarına Hakim Olmalısınız?
Elektronik fatura keserken karşılaşabileceğiniz e-fatura durum kodlarının bir liste halinde elinizin altında bulunması, işlemlerinizi hızlandırır ve olası hataların hızlı bir şekilde çözülmesini sağlar. Bu rehberde, en yaygın GIB durum kodlarını ve bu kodların ne anlama geldiğini sizlerle paylaşacağız.
En Yaygın GIB Durum Kodları ve Çözümleri
1000 – Zarf Kuyruğa Eklendi
Gönderici birim, içerisinde fatura bulunan zarfı oluşturur ve Merkez Birim’e (GİB) gönderir. Bu zarf Merkez Birimde kuyruğa alınır ve durumu “Zarf Kuyruğa Eklendi” olur. GİB’teki yoğunluğa göre güncellenmesi beklenmelidir.
1100 – Zarf İşleniyor
Kuyruğa alınan zarf, sırası geldiğinde işlenmeye başlar. Bu aşamada, zarfın durumu “Zarf İşleniyor” olur. “1000” ve “1100” statülerinde zarf GİB’e iletilmiştir.
1110 – ZIP Dosyası Değil
Zarfın, GİB’in belirlediği standartlara uygun olmaması durumunda bu hata alınır. Gönderilen zarf formatı “.ZIP” olmalıdır. Faturaların yeniden gönderilmesi gereklidir.
1130 – ZIP Açılamadı
Zarf okunamadığı durumlarda bu hata alınır. GIB sisteminde geçici bir durum olabilir ya da zarfın dosyasında hata olabilir. Dosyada hata varsa, yeniden zarflanıp gönderilmesi gerekmektedir.
1160 – XML Şema Kontrolünden Geçemedi
GİB şema kontrollerinden geçemeyen bir faturanın, alıcının sisteminde de XML kontrollerinden geçebilmesi gerekir. Bilgiler kontrol edilip, GİB’in belirlediği standartlara uygun hale getirilmelidir.
1210 -DOKUMAN BULUNAN ADRESE GÖNDERİLEMEDİ
GİB’in tekrar gönderme denemesi sonlandıktan sonra, 1215 durum kodu alınır ise faturalar yeniden gönderilmeli
1215 -DOKÜMAN GÖNDERİMİ BAŞARISIZ. TEKRAR GÖNDERME SONLANDI
Faturalar yeniden gönderilmeli
1220 -HEDEFTEN SİSTEM YANITI GELMEDİ
Bu durum kodundan sonra 1230 HEDEFTEN SİSTEM YANITI BAŞARISIZ GELDİ durum kodu alınır ise Faturalar yeniden gönderilmelidir.
1230 -HEDEFTEN SİSTEM YANITI BAŞARISIZ GELDİ
Faturalar yeniden gönderilmeli
Detaylı GIB Durum Kodları ve Açıklamaları
GİB DURUM KODLARI | İlgili durum kodu alındığında yapılması gereken işlem | |
---|---|---|
*1000 | ZARF KUYRUĞA EKLENDİ | Durum kodunun güncellenmesi beklenmelidir. |
*1100 | ZARF İŞLENİYOR | Durum kodunun güncellenmesi beklenmelidir. |
1110 | ZIP DOSYASI DEĞİL | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1111 | ZARF ID UZUNLUĞU GEÇERSİZ | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1120 | ZARF ARŞİVDEN KOPYALANAMADI | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1130 | ZIP AÇILAMADI | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1131 | ZIP BİR DOSYA İÇERMELİ | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1132 | XML DOSYASI DEĞİL | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1133 | ZARF ID VE XML DOSYASININ ADI AYNI OLMALI | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1140 | DOKUMAN AYRIŞTIRILAMADI | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1141 | ZARF ID YOK | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1142 | ZARF ID VE ZIP DOSYASI ADI AYNI OLMALI | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1143 | GEÇERSİZ VERSİYON | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1150 | SCHEMATRON KONTROL SONUCU HATALI | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1160 | XML SEMA KONTROLÜNDEN GEÇEMEDİ | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1161 | İMZA SAHİBİ TCKN VKN ALINAMADI | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1162 | İMZA KAYDEDİLEMEDİ | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1163 | GÖNDERİLEN ZARF SİSTEMDE DAHA ÖNCE KAYITLI OLAN BİR FATURAYI İÇERMEKTEDİR | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1170 | YETKİ KONTROL EDİLEMEDİ | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1171 | GÖNDERİCİ BİRİM YETKİSİ YOK | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1172 | POSTA KUTUSU YETKİSİ YOK | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1175 | İMZA YETKİSİ KONTROL EDİLEMEDİ | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1176 | İMZA SAHİBİ YETKİSİZ | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1177 | GEÇERSİZ İMZA | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1180 | ADRES KONTROL EDİLEMEDİ | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1181 | ADRES BULUNAMADI | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1182 | KULLANICI EKLENEMEDİ | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1183 | KULLANICI SİLİNEMEDİ | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1190 | SİSTEM YANITI HAZIRLANAMADI | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1195 | SİSTEM HATASI | Faturalar yeniden gönderilmeli |
1200 | ZARF BAŞARIYLA İŞLENDİ | - |
*1210 | DOKUMAN BULUNAN ADRESE GÖNDERİLEMEDİ | GİB'in tekrar gönderme denemesi sonlandıktan sonra, 1215 durum kodu alınır ise faturalar yeniden gönderilmeli |
1215 | DOKÜMAN GÖNDERİMİ BAŞARISIZ. TEKRAR GÖNDERME SONLANDI | Faturalar yeniden gönderilmeli |
*1220 | HEDEFTEN SİSTEM YANITI GELMEDİ | Bu durum kodundan sonra 1230 HEDEFTEN SİSTEM YANITI BAŞARISIZ GELDİ durum kodu alınır ise Faturalar yeniden gönderilmelidir. |
1230 | HEDEFTEN SİSTEM YANITI BAŞARISIZ GELDİ | Faturalar yeniden gönderilmeli |
*1300 | BAŞARIYLA TAMAMLANDI | - |
Faturaların yeniden gönderilme aşamaları:
- Kodların başında “*” işareti var ise;
İlgili durum kodları alındığında, satış faturasının aynı ETTN ile gönderimine izin verilmez. e-Fatura uygulaması normal işleyişinde bu faturaların tekrar gönderimine gerek duyulmamaktadır. Ancak özel bir durum ile karşılaşılıp faturanın tekrar gönderimi gerekirse aşağıda belirtilen işlem adımları uygulanır.
- Connect- Diğer İşlemler- Arşiv bölümünden ilgili fatura paketleri çıkartılır.
- Ticari ürün tarafında ilgili fatura çıkartılır, daha sonra yeni fatura oluşturulup kaydedilir.
- Kaydedilen yeni satış faturası gönderilir.
- Kodların başında “*” işareti yok ise;
İlgili durum kodları alındığında, satış faturasının aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.
- Aşağıdaki işlemler gerçekleştirilmeden önce Connect/Çalışma Parametreleri/Doküman Parametreleri “Paketleri gruplayıp birleştir” seçeneği işaretli olmalıdır.
- Connect- Diğer İşlemler- Arşiv bölümünden ilgili fatura paketleri çıkartılır.
- Eğer belgedeki ya da zarftaki eksiklikten dolayı (Geçersiz imza, Schematron Kontrol Sonucu Hatalı vb.) durum kodlarından biri alınmış ise, belge ya da zarfta ilgili hata düzeltilir. Eğer alınan durum kodu sistem hatası ise, değişiklik yapılmaz.
- Satış faturası tekrar gönderilir.